wtorek, 12 września 2017

O witaminach z grupy B słów kilka - witamina B1

Czy ktoś jeszcze pamięta wpis o witaminie A (KLIK)? Był tak dawno, że nawet ja o nim prawie zapomniałam... Miała to być seria o witaminach dlatego dzisiaj czas na kontynuację. Praktycznie każdy z nas wie, że witamina B istnieje, ale czy umiesz powiedzieć o niej coś więcej? Jaki wpływ ma na nasz organizm? Jakie są objawy niedoboru? Ten post pomoże Ci odpowiedzieć na niejedno takie pytanie.


O witaminach z grupy B słów kilka - witamina B1


Witamina B to powszechna nazwa dla witamin z grupy B, czyli B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12. Są one odpowiedzialne przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, co bezpośrednio łączy się ze stanem zdrowia psychicznego. Są rozpuszczalne w wodzie (czyli nie są magazynowane) i biorą udział w głównych procesach metabolicznych dostarczających energię dla całego organizmu.


Witamina B1 (tiamina)

Wspomaga pracę układu sercowo - naczyniowego, pomaga zwalczać chorobę morską oraz półpasiec, a także wpływa na właściwy wzrost i rozwój kości. Odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego. Witamina B1 bierze udział w metabolizmie węglowodanów i białek. Jest niezbędna do właściwego funkcjonowania tkanki nerwowej, przewodu pokarmowego i układu krążenia.


Awitaminoza:

  • choroba beri-beri
  • bezsenność
  • zaburzenia pracy układu nerwowego: osłabienie, zmęczenie, oczopląs, zaburzenia pamięci, koncentracji, depresja.
  • problemy z układem krążenia: szybsza akcja serca, powiększenie mięśnia sercowego, obrzęki rąk i nóg.
  • zaburzenia pracy układu pokarmowego: brak apetytu, nudności, wymioty, biegunka, ból brzucha, spadek masy ciała.


Najbogatsze źródła:

  • wieprzowina, wołowina, podroby
  • płatki owsiane
  • groszek

Czy znałeś skutki niedoboru witaminy B1? :)

6 komentarzy:

  1. Z racji na moje problemy z nerwem kulszowym, ostatnio miałam zastrzyki właśnie z witaminą B12. Bolesne jak cholera, ale stawiają na nogi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi niedobór witamin B zawsze się kojarzył własnie ze zmęczeniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Warto suplementować witaminy np. w postaci multiwitaminy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, jednak jeszcze lepszym rozwiązaniem jest dostarczanie tych witamin, których aktualnie nam brakuje :)

      Usuń
  4. Muszę sobie zaaplikować dawkę witaminy B :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Concordiaa , Blogger