niedziela, 9 lipca 2017

Bieganie - korzyści, odpowiednia technika, przeciwwskazania

Bieganie to jeden z najpopularniejszych sportów wybieranych przez osoby, które chcą aktywniej spędzać swój wolny czas w celu poprawienia sylwetki. Jest to najczęściej decyzja podjęta z dnia na dzień. Treningi odbywają się bez rozgrzewki i jakiegokolwiek przygotowania a przecież odpowiednie obuwie czy rozgrzanie organizmu jest tak istotne, aby uniknąć kontuzji. Z tego powodu postanowiłam napisać kilka słów o bieganiu, aby uchwycić przynajmniej namiastkę tego sportu w teorii.


Jogging a bieganie

Na początek wyjaśnienie dosyć znaczącej różnicy. Wprawdzie bieganie i jogging należą do tej samej grupy ćwiczeń aerobowych jednak nie jest to to samo zagadnienie (!).

Jogging może uprawiać praktycznie każdy. Jest to nic innego, jak bieg w wolnym tempie lub trucht. Trening joggera nie wymaga znacznego wysiłku fizycznego. Podczas joggingu biegamy maksymalnie 9 km/godz. lub 6 min/km. Treningi są długie, ale powolne. W tej formie treningu nie istnieje rywalizacja, biega się parami, na luzie i dla własnej przyjemności.
Efekty, jakie uzyskujemy wykonując regularnie jogging, to smukła sylwetka i wzmocnienie układu odpornościowego. Podczas treningu spalamy średnio 400-500 kilokalorii. (źródło: http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/)

Trening biegowy natomiast wymaga znacznie więcej wysiłku od joggingu i nie może być wykonywany przez każdą grupę wiekową. Bieganie od joggingu różni się szybkością pokonywania wyznaczonego dystansu. Podczas treningu biegowego znacznie przekraczana jest prędkość 10 km/godz. Efekty, jakie daje bieganie, to silniejsze, umięśnione ciało i wzmocnienie układu sercowo - nerwowego. (źródło: http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/)

Sam widzisz, że jogging a bieganie to dwa różne zagadnienia. Dzisiaj zajmiemy się tym drugim, czyli bieganiem.

Korzyści biegania


  • świetny sposób na zgrabną sylwetkę - dzięki bieganiu unosi się pupa a brzuch staje się o wiele bardziej płaski. Ponadto wysiłek ten kształtuje mięsień czworogłowy uda, ścięgna, łydki i mięśnie okalające biodra a dzięki temu nasze nogi stają się smuklejsze.
  • kondycja ulega polepszeniu - bieganie jest najlepszym ćwiczeniem aerobowym na spalanie kalorii
  • zdrowsze serce - biegając, podnosisz poziom „dobrego” cholesterolu i wzmacniasz mięsień sercowy. Ponadto ta dyscyplina sportu pozwala spalić tkankę tłuszczową, obniżyć ciśnienie krwi i zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę.
  • poprawa stanu skóry - dzięki bieganiu poprawiamy krążenie krwi, a co za tym idzie nasza skóra wygląda zdrowiej
  • oczyszczenie organizmu z toksyn - a w związku z tym odwrócenie procesów, które zaszły w skutek np. złego odżywiania
  • wspomaga pracę mózgu - jest on lepiej dotleniony a dzięki temu lepiej pracuje. Poprawiona zostaje zdolność zapamiętywania, sprawność intelektualna oraz szybkość podejmowania decyzji.
  • wzrost samooceny oraz ochota na seks - wraz z poprawą sylwetki poprawia się samoocena biegacza, co jest powszechnym zjawiskiem. Ponadto wysiłek fizyczny zwiększa libido a co za tym idzie częściej mamy ochotę się kochać ;)
  • wzmożona produkcja endorfin


Odpowiednia technika biegania


Prawidłowa technika biegu wpływa na ekonomikę naszych ruchów. Dzięki niej poruszamy się szybciej, a także minimalizujemy ryzyko kontuzji. To dlatego biegając należy zwrócić uwagę na ułożenie ciała. Przede wszystkim należy "lądować" na śródstopiu i na zgiętej w kolanie nodze a nie na wyprostowanej. Ta mała różnica sprawi, że bieg będzie zamortyzowany.
Patrz przed siebie - wbrew pozorom to również ma wpływ na efektywność Twojego biegu. 
Pamiętaj też o rozluźnieniu górnej części ciała. Nie unoś barków ani nie ściągaj ramion zamykając klatkę piersiową. To ręce w dużej mierze nadają Ci pędu - głównie przy podbiegach. 
Podczas biegu zachowaj proste plecy. Nie garb się, ale również nie wypinaj za bardzo klatki piersiowej.
Rozgrzewka!! - tutaj chyba niewiele jest do tłumaczenia... Rozgrzane mięśnie = mniejsze prawdopodobieństwo kontuzji.

I przede wszystkim zachowaj umiar. Jeśli jesteś początkującym i czujesz zbytnie napięcie mięśni lub to, że Twój organizm jest wystawiony na zbyt duży wysiłek - zrób przerwę albo zakończ trening. Nawet aktywność fizyczną należy wprowadzać stopniowo, małymi krokami aby organizm mógł się swobodnie dostosować do zmian.

Przeciwwskazania:


  • nadciśnienie
  • miażdżyca
  • ryzyko udaru
  • choroby i wady serca
  • otyłość - osoby otyłe powinny najpierw zredukować masę ciała, a dopiero potem zabrać się za bieganie. Są one bardziej narażone na kontuzje. Przeciwwskazaniem do biegania nie jest nadwaga wynosząca mniej niż 20 kg.
  • cukrzyca typu I

Jak widać nawet podczas biegania obowiązują przyjęte zasady. Trzymając się ich sport ten będzie przyjemny a organizm wolny od kontuzji.

Jeśli chcesz poczytać więcej artykułów o sportach to zapraszam Cię TUTAJ :)

Podejmiesz wyzwanie i zaczniesz biegać? A może już to robisz? ;)

5 komentarzy:

  1. Ja tak strasznie nie mogę się przekonać do biegania, a daje tyle korzyści :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najgorsze są początki, bo lenistwo dopada... Później jest tylko lepiej :D

      Usuń
  2. Chyba powinnam zacząć biegać, sporo zalet ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Biegam, chciałam przebiec maraton niestety przecholowałam z kolanem i teraz mogę max 5-10km i kolano się odzywa :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro słyszeć :/ Pocieszające jest, że przynajmniej krótki bieg możesz sobie zrobić - zawsze coś...

      Usuń