sobota, 29 kwietnia 2017

Witamina A

Witamina A, jak każda z witamin, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie jest on w stanie jej wyprodukować, dlatego sami musimy mu dostarczyć tego, jakże ważnego składnika. 



Witamina A wykazuje właściwości antyoksydacyjne i neutralizuje wolne rodniki, które uszkadzają tkanki, a ich nadmiar może powodować chorobę nowotworową. 
Ponadto witamina A jest niezbędna do utrzymania prawidłowego stanu nabłonków. Przeciwdziała bowiem ich rogowaceniu i wysychaniu oraz przyspiesza regenerację komórek poprzez utrzymywanie błon śluzowych w stanie prawidłowym. 
Witamina A jest niezbędna w procesie widzenia, ponieważ jest składnikiem światłoczułego barwnika siatkówki oka, rodopsyny
Ponadto korzystnie wpływa na procesy rozrodcze. U mężczyzn podtrzymuje proces spermatogenezy, natomiast u kobiet zapobiega resorpcji zarodka (samoistnemu zanikaniu) oraz zapewnia prawidłowy przebieg ciąży.

Witamina A rozpuszcza się w tłuszczach, czyli jest odkładana w tkance tłuszczowej i wątrobie. Zaletą tego jest to, że nie grozi nam jej niedobór, ale za to łatwo ją przedawkować.
Nadmiar witaminy A jest toksyczny dla organizmu.


FUNKCJE WITAMINY A

  • regulacja wzrostu i funkcjonowania komórek tkanki nabłonkowej,
  • odpowiada za stan skóry, włosów i paznokci,
  • reguluje aktywność tkanki kostnej w tym zębów,
  • obniża poziom cholesterolu we krwi i wspomaga funkcjonowanie układu krwionośnego,
  • udział w gospodarce hormonalnej (hamowanie wydzielania tyroksyny - tarczyca),
  • warunkuje rozwój komórek rozrodczych,
  • czynnik wzrostu (współdziała z hormonem wzrostu) - zwłaszcza u dzieci,
  • udział w odbieraniu bodźców wzrokowych.

Gdzie szukać witaminy A?

Oczywiście nie mam tu na myśli apteki ;) Najlepszym źródłem czystej witaminy A są produkty pochodzenia zwierzęcego. Ta postać wit. A to retinol i to właśnie przedawkowanie tego typu możne być szkodliwe.  
Z kolei w produktach pochodzenia roślinnego znajduje się prowitamina A (najpopularniejsza to beta karoten). To ona jest głównym źródłem witaminy A dla człowieka. Nadmiar prowitaminy A powoduje utratę apetytu, zmiany skórne, osłabienie mięśni a u dzieci zahamowanie wzrostu.

  Źródła witaminy A:                                        Źródła prowitaminy A:
- pełne mleko                                                    - głównie zielone warzywa (sałata, zielony groszek,       - masło i produkty mleczarskie                        - koper, pietruszka)
- wątroba                                                           - dynia
- tłuste ryby i tran                                             - szpinak
                                                                          - marchew
                                                                          - boćwina
                                                                          - pomidory
                                                                          - morele
                                                                          - śliwki


Awitaminoza

czyli niedobór wit. A i prowitaminy A, objawia się:
- bólem oczu i problemy z widzeniem np. tzw. "kurza ślepota" (niemożność widzenia po zmroku),
- zespołem suchego oka,
- łamliwością paznokci,
- problemami skórnymi (suchość, wysypki),
- rogowaceniem dłoni i stóp,
- suchością i łamliwością włosów,
- ciągłym uczuciem zmęczenia,
- zmniejszoną odpornością organizmu i podatnością na zakażenia,
- zahamowaniem wzrostu u dzieci,
- porowatością kości oraz zanikiem miazgi zębowej i zębiny.

Z uwagi na spore zapasy witaminy A w wątrobie objawy niedoboru pojawiają się dopiero po kilku miesiącach od jej braku w spożywanym pokarmie.


Hiperwitaminoza

to nadmiar wit. A i prowitaminy A. Jej objawy nie są oczywiste i łatwo pomylić je z niedoborem.    

   Początkowe objawy to:
- drażliwość
- zmniejszony apetyt
- swędzenie

  Następnie pojawia się:
- zmęczenie
- wypadanie włosów
- bóle stawów i bóle kostne
- zaburzenia w pracy wątroby i śledziony
- zmniejszone uwapnienie kości mogące powodować osteoporozę 
- w przypadku kobiet w ciąży może skutkować wadami wrodzonymi u dzieci 

Dzienna dawka witaminy A to (wyrażona w różnych jednostkach): 1,5 [mg] - 1500 [µg] - 5000 [IU].

Zdrowa dieta powinna być zbilansowana i urozmaicana. Pozwoli to na równowagę wśród dostarczanych organizmowi składników odżywczych. 
Jeśli nie potrafimy ułożyć sobie odpowiednio zbilansowanej diety to dobrym wyjściem z sytuacji jest udanie się do dietetyka, który w tym pomoże.


Ciekawostka

Wątroba niedźwiedzia polarnego zawiera śmiertelną dawkę witaminy A. W 100g znajduje się 1 800 000 [IU] - przekracza to ponad 300 razy dzienne zapotrzebowanie człowieka na tą witaminę.


Na zakończenie zaznaczam, że nie jestem specjalistą w dziedzinie a post ma charakter czysto informacyjny.

20 komentarzy:

  1. Wow nie wiedziałem, że ta witamina ma aż taki nadmiar możliwości!

    http://tutajjestem-lekkomyslny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy post, gdyż choruję na nowotwór. Szkoda, że nie wymieniłaś żadnych roślinnych źródeł witaminy A, jeżeli jakieś istnieją.
    http://www.altealeszczynska.blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Źródłem wit. A w produktach pochodzenia roślinnego jest prowitamina A, o której również wspomniałam. Można ją znaleźć m.in. w zielonych warzywach, dynii, marchwi, pomidorach czy śliwkach :)
      Pozdrawiam i duuuużo zdrówka życzę :*

      Usuń
  3. Bardzo fajnie, że poruszyłaś tak ważny temat

    OdpowiedzUsuń
  4. Aż mnie wszystko zaswędziało przy czytaniu objawów hiperwitaminozy :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy i przydatny post :) Dobrze jest wiedzieć coś na temat danych witaminek.
    Pozdrawiam :*
    http://xgabisxworlds.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. O bardzo ciekawe, nie wiedziałam praktycznie nic o witaminie A, jedynie tylko że jest ona na "młodość" :)
    Buziaki,
    http://loveshinny.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. To ja już biorrę się za warzywka! Juz wiem czemu moje paznokcie są tak zniszczone, tak się łamą, dlaczego mam problemy ze zdrowiem i suchą skorą! Dziękuję Ci bardzo kochana, z nieba mi spadł ten post!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warzywka mają bardzo duży wpływ na nasz organizm. Sama zauważyłam, że odkąd jem ich więcej (a co za tym idzie dostarczam organizmowi więcej witamin) moje paznokcie są o wiele mocniejsze i rzadziej się łamią. Co do suchej skóry, polecam też pić więcej wody, dzięki czemu nawadniamy ją "od środka" :)

      Usuń
  8. Bardzo lubię i cenię sobie Twoje posty za to, że wspominasz właśnie o takich sprawach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. To dla mnie ogromny komplement :)

      Usuń
  9. Bardzo przydatna wiedza, często nie zdajemy sobie sprawy ze za niektóre dolegliwości odpowiada niedobór lub nadmiar jakiejś witaminy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja. Biegamy po lekarzach szukając rozwiązania problemu, a często wystarczy odpowiednio zbilansowana dieta...

      Usuń
  10. Bardzo fajnie, że napisałaś o tym post. Ludzie powinni wiedzieć takie rzeczy jak to , dlaczego powinniśmy spożywać witaminę A i w czym ona się znajduje :)

    Pozdrawiam cieplutko!
    angelikabien.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Mi chyba nie grozi brak tej witaminy. Podoba mi się ten post! Może się z niego wiele dowiedzieć. :)

    http://justdaaria.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawy, uświadamiająct post "-)

    OdpowiedzUsuń
  13. O witaminie A dośc sporo wiem. Mam niektóre objawy jej niedoboru.
    Sandicious

    OdpowiedzUsuń