czwartek, 30 marca 2017

Skakanka sposobem na wymarzoną figurę i kondycję

Wielu osobom skakanka kojarzy się z dzieciństwem i zabawą na podwórku. Okazuje się jednak, że może ona także skutecznie służyć jako przyrząd do ćwiczeń.
Skakanie na skakance to świetny sposób na utrzymanie formy i zaangażowanie w trening całego ciała, dlatego wielu zawodowców używa jej do treningu (szczególnie popularna jest wśród bokserów).


Systematyczne skakanie pomaga schudnąć. Pół godziny intensywnego skakania pozwoli nam spalić około 300-400 kcal! Ponadto poprawi się wygląd łydek, ud, pośladków a także ramion.
Należałoby też nadmienić, że codzienne skakanie na skakance nie tylko polepsza samopoczucie i kondycję psychiczną, ale także poprawia naszą wydolność oddechową i wzmacnia nasze serce.
Najlepiej kiedy trening na skakance łączy się z dodatkowym treningiem np. siłowym, cardio.


Rodzaje skakanek
Rodzaj skakanki, jakiej potrzebujemy, zależy od tego jaki cel chcemy osiągnąć. Możemy być niemal pewni, że profesjonalista nie wybierze tego samego modelu co amator a osoba, która uprawia sporty ekstremalne to całkiem oddzielna kategoria. Zatem wyróżniamy skakanki:

  • sznurkowe oraz nylonowe - dla osób traktujących skakanie jedynie jako rozrywkę
  • rzemienne - polecane osobom uprawiającym wyczynowe dyscypliny sportowe
  • skakanka z linki - dedykowane głównie profesjonalistom
  • tradycyjne skakanki z PCV - idealne dla początkujących
  • z obciążnikiem - pomocne przy chęci kształtowania i rozwijanie mięśni klatki piersiowej oraz ramion
  • segmentowe - uniwersalny model, zarówno dla początkujących jak i profesjonalistów
  • standard speed rope - szybkie skakanki z PCV dla osób bez względu na stopień zaawansowania
  • free style speed rope - bardzo szybkie modele z PCV z wąskimi rączkami, najlepsze dla osób zaawansowanych


Odpowiednia długość skakanki
Aby wygodnie nam się ćwiczyło, należy zakupić skakankę o odpowiedniej długości lub taką, której długość można regulować. Jest to bardzo ważny aspekt podczas jej wyboru.
Dobierając długość należy stanąć na niej w połowie długości i chwycić za obie rączki i wyciągnąć skakankę wzdłuż ciała. Jeżeli w tej pozycji rączki sięgają pach, długość jest odpowiednia.

Prawidłowa technika skakania

  1. Obowiązkowa rozgrzewka! - wbrew pozorom skakanka to nie zabawka i do treningu z nią trzeba się przygotować. Ważne jest, by się rozciągnąć i rozgrzać (a w szczególności nogi, ramiona, nadgarstki i kostki). Zmniejszy to ryzyko kontuzji i urazów podczas treningu a także przygotuje nasze ciało do wysiłku.
  2. Ćwicz na lekko miękkim podłożu - jest to mniejsze obciążenie dla mięśni. Skacząc na twardej powierzchni są one mniej amortyzowane i łatwiej wtedy o kontuzję.
  3. Napinaj mięśnie brzucha
  4. Skacz na palcach
  5. Trzymaj ugięte łokcie blisko ciała
  6. Wykonywaj niezbyt wysokie skoki i nie usztywniaj kolan


Przeciwwskazania!!!

  • znaczna nadwaga
  • słabe kości i problemy ze stawami
  • niewydolność serca i kłopoty z krążeniem
  • zaburzenia równowagi


Ciekawostka
Rekord świata w skakaniu na skakance wynosi 671,5 raza w ciągu trzech minut i został ustanowiony początkiem sierpnia 2016r. Dokonali tego zawodnicy z Hongkongu na mistrzostwach świata w skakaniu na skakance w Malmo.


Ceny skakanek wahają się od kilku złotych do nawet 160.
Uważam, że na początek nie należy wydawać na nie fortuny jeśli nie mamy pewności, czy ten rodzaj aktywności przypadnie nam do gustu.

Skakać na skakance można w domu czy na świeżym powietrzu a jej koszt jest bardzo niski. Moim zdaniem jest to świetna opcja aktywności fizycznej i każdy powinien spróbować  się z nią zaprzyjaźnić :)

I pamiętajcie: systematyczność jest kluczem do sukcesu ;) Lepiej skakać systematycznie, ale krócej niż raz w tygodniu do utraty tchu (!).

Czy macie jakieś doświadczenia ze skakanką? :)

15 komentarzy:

  1. No patrz, a u mnie skakanka na strychu :) Nawet nie pomyślałam, żeby ją włączyć do codziennego treningu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie koniecznie musisz to zrobić! :D Efekty są i to szybko ;)

      Usuń
  2. Taki prosty przedmiot a może zdziałać cuda :) Chyba muszę się wziąć za skakanie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Już nawet nie pamiętam kiedy ostatni raz używałam skakanki 😊 Teraz by mi się przydała 😘

    OdpowiedzUsuń
  5. Przydało by mi się schudnąć,ale na skakankę nie mam kondycji a poza tym to chyba bardziej dla pań... :-) Pozdrawiam serdecznie. Stasiek z www.stanislawgorny.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla pań? Co za bzdura ;) Skakanka jest dobra dla każdego i daje rewelacyjne efekty... A kondycję zawsze można wyćwiczyć - wiem co mówię ;)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Mam w domu sznurkową, bo kiedyś miałam fazę na ćwiczenia właśnie z udziałem skakanki i hula hopa, bo wstydziłam się ćwiczyć na zewnątrz. Na takiej z PCV skakałam jako dziecko ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie historia ze skakanka zaczęła się dopiero w szkole podstawowej, bo moja mama naczytala się, że może to źle wpływać na ciało dziecka. Cóż, niestety błędne przekonania są wszędzie, nie winę nikogo, bo pokochałam skakanie. Chociaż mam kolano po kontuzji, więc zastanawiam się czy powinnam... ale mimo wszystko bardzo bym chciała do tego powrócić, pomogło by to w doskonaleniu formy na jazdę konną... chyba muszę to przemyśleć.

    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z kontuzją kolana może być niestety problem :/ Skakanie na skakance obciąża stawy, więc może lepiej skonsultować to najpierw z lekarzem :)

      Usuń
  8. Jako mieszkanka ostatniego piętra w bloku używam skakanki jedynie w parku^^ ;-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, sąsiedzi nie byliby zadowoleni :D

      Usuń
  9. mi ostatnio właśnie znajoma mówiła o swojej koleżance, która przez skakankę dużo schudła :) Ja też sie przymierzam do skakania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To super! :D Są jeszcze lepsze efekty, gdy skacze się interwałowo ;)

      Usuń